Do malowania ogrodzenia, parapetów, rynien, pokryć dachowych, blaszanych drzwi do garażu czy balustrad niezawodne są specjalne farby do metalu. Metalowe elementy wystawione na działanie czynników zewnętrznych tj. zróżnicowana temperatura, deszcz, mróz, silne słońce powinny być specjalnie chronione. Dzięki właściwemu doborowi sprawisz, że otoczenie Twojego domu będzie prezentowało się zawsze wyjątkowo estetycznie.
Farba do metalu dobrej jakości służy nie tylko dekoracji, ale jest świetnym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Stoisz przed wyborem różnych gatunków farb do metali? Która z nich idealnie wpasuje się w Twoje potrzeby? To prawda, półki sklepowe uginają się dziś pod ciężarem różnego rodzaju puszek z farbami do elementów metalowych. Różnią się od siebie między innymi czasem schnięcia, wydajnością, paletą barw i typem rozpuszczalnika. Aby pomalować powierzchnię z żelaza, stali bądź żeliwa skieruj swoją uwagę na: farby ftalowe (alkidowe), epoksydowe, poliuretanowe czy chlorokauczukowe. Jeśli natomiast interesuje cię pomalowanie elementów z metali ocynkowanych i aluminium wybieraj raczej farby akrylowe, winylowe lub mieszane: poliwinylowo-akrylowe lub akrylowo-lateksowe. Dzięki dobrze dopasowanej farbie uda ci się wygrać z najgorszym wrogiem metalu – rdzą.
Farba do metalu to nie tylko produkt służący konserwacji elementów zewnętrznych. Malować można nimi również wewnątrz mieszkań np. rury, grzejniki i futryny. Do tego celu służą pokrycia wielowarstwowe (powłoki lakiernicze). Składają się one z podkładu, kryjącej farby oraz specjalnej emalii nawierzchniowej. Jeden preparat o złożonym działaniu gwarantuje estetyczny wygląd i to na czym nam zależy najbardziej – wymaganą ochronę. Powłoka lakiernicza będzie wykazywała idealną przyczepność dzięki spełnionym kilku czynnikom. Między innymi należy zapewnić dobrą przyczepność farbie do konkretnego podłoża (wybór farby o parametrach wysokiej przyczepności). W przypadku metali powłoka trzyma się na zasadzie adhezji. Kwestia porządnego doczyszczenia elementu metalowego przed pokryciem farbą, czyli usunięcie rdzy luźno związanej z podłożem, pozostałości starej farby, zaolejenia, cementu czy zabrudzeń od asfaltu. Polecane jest wykorzystanie technik mechanicznego czyszczenia tj. piaskowanie, szczotkowanie, szlifowanie nawierzchni.